00

هجوم حاد تعرض له ظهير أيمن النادي الأهلي، محمد هاني، بعد تداول صور من خطوبته التي تمت منذ ساعات قليلة. وشهدت منصات التواصل الاجتماعي تعليقات قاسية بحق اللاعب، بعد اتهامه ب “انعدام المسؤولية” نتيجة لاقدامه على خطوة كهذه قبل أيام قليلة من المباراة الحاسمة التي تجمع الأهلي بالوداد المغربي في نصف نهائي بطولة دوري أبطال أفريقيا.

من حفل الخطوبة

وسرعان ما تداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي صورة الخطوبة التي جمعت بين هاني وخطيبته على لميس، شقيقة زوجة النجم حسام غالي كابتن النادى الأهلى السابق، ومدير الكرة الحالي، في فريق الجونة، وسط اصدقائهما والعائلة في احدى الفنادق الشهيرة.

فعلق أحدهم عبر موقع تويتر بقوله “يا جماعة والله يعني ربنا يفرح الناس كلها ولو انت بني آدم مسؤول عن نفسك افرح زي ما تحب، بس مش فاهم فكرة ان محمد هاني يعمل خطوبته النهاردة قبل 8 أيام من نصف نهائي افريقيا .. الناس دي مشافتش الي حصل للهلال السعودي ؟… وقبل ما حد يقارن، ايوة انا عملت خطوبتي وفيها تجمع في مكان مقفول مش مفتوح كمان وفي فترة الكورونا، بس انا مسؤول عن نفسي وعن الناس الي حواليا، لكن مكونش لعيب كورة وعندي نص نهائي بطولة افريقيا واجي اقول انا مسؤول عن نفسي .. دقيقة مسئولية لوجه الله”.

فيما قال مستخدم آخر من مستخدمي تويتر “محمد هاني نفسة مش شايل مسئولية مركزة في الملعب ، انا عايز اعرف سيد عبدالحفيظ فين يعني في المواقف اللي هي اساسيات وظيفتة مبنلاقيهوش مبيطلعش بس غير لما يرمي الكام قصف بتاع صفحات السوشيال ميديا ولما يخبي الإصابات على الجمهور”.

وعلق ثالث “محمد هاني مثال للاعب اللي مبيقدرش مسؤولية .. وأنا لو مدير كورة أغرمه غرامة كبيرة لو مكنتش خدت اذن”. وقال آخر “يعني هو محمد هاني مكنش قادر يستني شهر يعني افريقيا تخلص؟؟ بجد والله لما ناخد كىىىم ١٤ حالة ونستبعد من افريقيا هيتبسط يعني؟ ايه الخره ده!

وأضاف مستخدم آخر “محمد هاني وبعض اللعيبة لما بنهاجمهم علي اداؤهم الزفت في ماتشات يطلعوا يعيطوا ويقولوا مفيش دعم طب اللي رايح يعمل حفل خطوبته قبل ماتشات مهمة في ظل كورونا المفترض الجماهير تقول لهم ايه. والله سيناريو الهلال السعودي فجأة بقى قدامي بكل أحداثه .. يارب متخدناش بذنب ناس عديمة المسئولية يارب”.

يذكر أن النادي الأهلي يواصل الاستعداد على قدم وساق بقيادة مديره الفني الجديد، موسيماني، من أجل التحضر للقاء الوداد المغربي الفاصل، المقرر له في ال 17 من الشهر الجاري، بالمغرب، في ذهاب نصف نهائي دوري أبطال افريقيا، وإذ تحدو الجماهير الأهلاوية آمالا عريضة لتجاوز عقبة الوداد وبلوغ المباراة النهائية والظفر باللقب التاسع.

 

كُتب بواسطة

Eltalta

التالتة | مدرج جماهير الكورة